donderdag 25 september 2014

Niet alle garen is wol.......of het nu gebreid is of gebreejen....

Ken je dat? Dat je je soms kunt ergeren aan van die kleine dingen? Die dingen die voor een ander er helemaal niet toe doen maar bij jou elke keer je haren recht op doen staan? 
Ik heb een paar van die eigenaardigheden.

Als kind groeide ik op in een gezin waar alles draaide om de handwerk- en handenarbeidgroothandel waar mijn ouders werkte. Ik heb het haken en breien met de paplepel ingegeven gekregen. 
Al jong ging ik met mijn vader mee op inkoop in heel Europa. Ik leerde snel en wist dus al gauw mooi van niet mooi te onderscheiden, goedkoop van duur en echt van onecht. 
We gingen geen wol kopen, we gingen garens kopen. En stoffen en andere dingen maar dat doet er hier niet toe. 
Wol heet alleen wol als het van een schaap komt; Alpaca als het van een alpaca komt, Angora als het van een angorakonijn komt, mohair als het van een mohairschaap komt en dat is dan wel automatisch weer wol. 
Katoen groeit aan een plant en zijde wordt door rupsen gemaakt. 
Acryl, nylon, polyester zijn dus GEEN wol! Deze zijn allemaal door mensen met machines gemaakt. Daardoor zijn ze niet minder, ze hebben allemaal hun eigenschappen maar het is geen wol. 


Wanneer ik dus op een van mijn haakcommunities lees: ik heb zulke mooie wol gekocht bij de Wibra, Zeeman, Action krijg ik meteen de neiging dat te verbeteren: "je hebt mooi GAREN gekocht". Net zoals vroeger, wanneer in onze zaak een willekeurige klant uit Breda binnenliep en trots tegen ons zei, in plat Bredaas: "Kik eens wah ik heb gebreejen!"

3 opmerkingen:

  1. Ik moet toegeven dat ik dat ook zeg....als er een pakje komt zeg ik tegen mijn man ik had wol besteld....terwijl er alleen maar bolletjes katoen in zitten....mijn moeder zei ook altijd ..."kijk is wat een sokken ik weer heb gebreejen"....het heeft wel wat vind ik....:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha het heeft zeker wat, dialect....het ligt ook aan mij hoor, aan niemand anders. In andere gevallen kan ik er van genieten.

      Verwijderen
  2. ehhh tegenwoordig zijn bijna de meeste garens mengelingen van wol en synthetisch.. hoe noem je dat dan?? dit is namelijk ook te koop bij de goedkope winkels.. als er deels wol in zit.. hebben ze toch ook wol gekocht?? ahahhaah

    BeantwoordenVerwijderen