maandag 22 september 2014

Klaar! met die tassen........nu weer even wat anders.

De afgelopen weken heb ik hard gewerkt aan een aantal #mochila look-a-like tassen.
Geïnspireerd door de tassen die vrouwen van de Wayuu-indianen uit Colombia maken. 
De basis is steeds hetzelfde: een cirkel haken tot de gewenste diameter, dan niet meer meerderen, dan gaat de zijkant vanzelf omhoog. Je kunt borduurpatronen, breipatronen, kralenweefpatronen enz gebruiken als telpatroon voor de zijkant. Leve Pinterest! http://www.pinterest.com/mariejosehelle/tapestry-crochet/

De techniek is op zich niet lastig maar omdat het indruist tegen 30 jaar routinematig haken moet je er wel handigheid in krijgen. Eigenlijk bestaat de hele tas alleen uit vasten. Je haakt in spiraal dus de ene toer loopt in de andere over. Je steekt alleen in in de achterste lus van de toer ervoor. Als je dat niet doet zul je zien dat je patroon "omvalt". Voor rechtshandige betekent dat dat je patroon naar rechts omvalt en voor linkshandigen naar links. 
Het is een vorm van tapestry haken. De kleuren die je gebruikt lopen allemaal mee. Je haakt dus als het ware met een kleur om de andere kleuren heen. Lastig, want als je te los haakt zie je de meeloopdraden zitten. Wanneer je te vast haakt krijg je gaten. 
Het is de kunst een platte bodem te haken (wat echt niet meevalt) en een zijkant die min of meer vanzelf rechtop blijft staan. 
Terwijl je dus én op je meeloopdraden moet letten én op de achterste lus heb ik ook nog de techniek van "yarn under"gebruikt......de draad dus bij elke omslag onder de naald i.p.v er over....

De turquoise tas is wel achterste lus gehaakt maar niet yarn under. Bovendien heb ik die gehaakt met haaknaald 3,5. Je ziet dat de tas niet stevig genoeg is. 



Bij de rode hartjes tas heb ik bovengenoemde technieken gebruikt op haaknaald 3. Deze blijft wel rechtop staan en ziet er ook een stuk steviger uit. De laatste zwart/bruine tas is gehaakt op 2,5 mm. Hier zie je ook geen meeloopdraden lopen, terwijl de kleuren zeer contrasterend zijn. 



Ook zo'n tas maken? Sluit je dan aan bij de Facebook groep Mochila Look-a-like:   https://www.facebook.com/groups/822859157734086/?fref=ts
Daar vind je alle informatie en basispatronen in de bestanden. Bovendien kun je daar mee doen aan een CAL. Veel plezier! 


12 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige tassen heb je gemaakt en wat fijn dat je je bevindingen zo duidelijk hebt omschreven. Ik ben sinds een weekje bezig aan mijn eerste tas en kan beamen dat het maken van een vlakke bodem niet meevalt. Maar de aanhouder wint!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Maly, Zo is dat, gewoon een kwestie van volhouden en misschien niet altijd te perfectionistisch willen zijn. Benieuwd naar je resultaat. Ik heb een community op Google+ gemaakt. Misschien vind je het leuk om te volgen en ook je foto's te plaatsen? https://plus.google.com/communities/112938903124711032924

      Verwijderen
    2. ik wil de heer westwood van apexloans bedanken voor het geven van een ongedekte lening ter waarde van 63000 eur voor 4 jaar. als u een dringende legitieme lening nodig heeft, solliciteer dan vandaag via e-mail: apexloans247@yahoo.com

      Verwijderen
  2. Ze zien er fantastisch uit. Ook ik heb erg moeten wennen aan de techniek. Onderwijl verviel ik regelmatig in terug in de gewone vaste. Inmiddels lukt het nu zonder erbij na te hoeven denken.
    Binnenkort zal ik mijn varianten tonen op mijn blog. http://knoff-je.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Natasja. Ik ga je volgen. Ik heb een Google+ community gemaakt: Alles over haken. Zou het heel leuk vinden als je daar je link naar je blog plaatst. En foto's natuurlijk :)
      https://plus.google.com/communities/112938903124711032924

      Verwijderen
  3. Heel mooi, je tassen, ik vind die blauwe ook wat hebben... Ik als 'gevorderde' haakster vond het best moeilijk om de techniek onder de knie te krijgen, maar nu haak ik heel vlot verder!
    Ik ga je blog volgen met bloglovin!!!
    Groetjes Sofie van Fie bakt, haakt en naait!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Sofie, leuke combinatie bakken, naaien en haken :)

      Verwijderen
  4. Heel leuk.. en ik wil het eens probeeren:) dankje wel voor det uitleg

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo

    Bestaat die fb groep niet meer?? Enig idee hoe ik het nu ga leren? Die bruine tas van jou is wel heel gaaf

    BeantwoordenVerwijderen
  6. dank je wel! Faceboony groep is inderdaad opgeheven. Er bestaan wel andere: Tapestry haken o.a..Gewoon beginnen zou ik zeggen. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Marie José!
    Na een workshopje mochila bij de KreaDoe wilde ik ook meer (en dat zónder haakervaring). Ik kwam bij het zoeken op internet jouw blog tegen. De zwart-wit-bruine tas heeft de kleuren die ik al had uitgezocht en vond ik echt supermooi... Nu wil ik even vragen... heb je die tas yu yu gehaakt? Ik volg het patroon en tel braaf de steken om te checken of het nog klopt. Maar bij de onderkant van het zijpatroon verspringt het toch al... ik haak nu yo yu, omdat ik ergens las dat de steken dan rechter boven elkaar zouden komen. Wat is handig?! Op mijn gevoel het patroontje volgen zodat het beter boven elkaar komt?!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hé jongens, ik ben vandaag super opgewonden. Ik zag opmerkingen van mensen die al een lening van LAPO M-F hadden gekregen en toen besloot ik een aanvraag in te dienen op basis van populaire aanbevelingen en nog maar een paar uur geleden bevestigde ik een totaalbedrag van 50.000 euro op mijn rekening. Dit is echt geweldig nieuws en ik adviseer iedereen die een echte lening nodig heeft om zich aan te melden via hun e-mail: lapofunding960@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen